Historien om en gammel lastebil som kom til landet i fiendens tjeneste men endte som et nyttig redskap for gjenoppbyggingen av etterkrigstidens Norge. Dette var den første kranbilen til Kvam Mek. Verksted og derfor en del av dagliglivet på Kvam i starten av 50-tallet.
Når tyskerne kapitulerte i maidagene 1945 ble alt krigsmateriellet de hadde tatt med seg til Norge konfiskert av de allierte. Mye av dette ble solgt på det sivile markedet for privat bruk. Det norske forvaret foretrakk å benytte engelske eller amerikanske kjøretøy og kvittet seg derfor raskt med tyske kjøretøy som istedet kunne gjøre nytte for seg i gjenoppbyggingen av landet etter krigen.
En av disse bilene som fikk en sivil karriere var denne Steyr 1500A. En lett lastebil bygget i Østerrike mellom 1941-1944. Motoren var en luftavkjølt V8 på 85 hk. Nyttelasten var 1675 kg. Den hadde 4 hjulstrekk og viste seg å være meget anvendelig og driftsikker. Typen ble derfor veldig populær, både blant tyskerne og nordmennene som overtok dem.
Steyr produserte 12.450 stk. på de 4 årene produksjonen varte. I tillegg produserte Auto-Union en lisensiert utgave i 5.600 eksemplarer. Det ble laget tre varianter: Lett lastebil, infanterivogn og kommandovogn. Bildet over viser hvordan lastebilene så ut når den kom fra fabrikken.
Den første sivile eieren av denne lastebilen var Fefor Høyfjellshotell. De brukte den til varetransport og brøytebil frem til ca 1950/51. Her er et bilde som er fotografert i denne perioden. Bildet er utånt av Johannes Tungen. Fotograf ukjent.
Rundt 1950 så kjøpte Ottar Tungen lastebilen av Fefor Høyfjellshotell. Det ble montert en kran på lasteplanet for at bilen kunne benyttes som bergningsbil for Kvam Mek. Verksted. Bilen manglet kraftuttak, så kranen måtte opereres manuelt. Lastebilen gjorde tjeneste som bergningsbil frem til ca 1956. Da ble den erstattet av en annen gammel kriger, en Chevrolet CMP. Også denne Chevroleten eksisterer fremdeles i dag på Sjoa. Chevroleten fikk kranen fra Steyren når den ble solgt.
Maleri fra 1951 malt av Reidar Letrud som betaling for en bilreparasjon på Kvam Mek. Verksted. Maleriet viser bolighuset og de første verkstedbygningene i Sætrevegen på Kvam. På tunet står lastebilen til høyre. På maleriet har bilen fremdeles lasteplan. Dette ble senere erstattet med en kran for tauing av biler og annen redskap.
Neste eier ble Sigurd Rosten på Sel som benyttet bilen som brøytebil i noen år. Sønnen Steinar overtok bilen etter Sigurd.
De første årene etter krigen var det god tilgang på reservedeler til de tyske bilene. Tyskerene hadde etterlatt seg store delelagere som ble oppkjøpt av private firma for videresalg til det sivile markedet. Men etterhvert som krigsnostalgien bredte om seg i Europa på 60-tallet ble etterspørselen og betalingsvilligheten for deler såpass stor at delelagrene i Norge ble solgt til utlandet. De gamle krigerne ble gradvis faset ut av samfunnslivet og mange fant sin egen plass i skogen etter endt tjeneste.
I dag eies bilen av Stein Roger Høiberg. Det er mulig at bilen skal restaureres til fordums glans. Som bildene viser, så trengs det litt arbeid for å få den på veien igjen.
Overraskende komplett etter mange år i fri natur. Tydeligvis har bilen har fått stå i fred for delejegere fra inn og utland. Fotograf: Stein Roger Høiberg
Grønnfargen fra perioden den ble benyttet som bergingsbil for Kvam Mek. er godt synlig inne i førerhuset. Fotograf: Stein Roger Høiberg
Spartansk instrumentbord, men heldigvis er alle instrumenter på plass. Uvurderlig for den som skal restaurere bilen. Fotograf: Stein Roger Høiberg
Brøytefestet er så vidt synlig bak kjettingen under støtfangeren. Fotograf: Stein Roger Høiberg
Luftavkjølt V8 motor. En trofast arbeidshest i den tyske krigsmakten. Den enkle, men solide konstruksjonen ga fordeler fra Sahara i sør til Finnmark i nord. Fotograf: Stein Roger Høiberg
Hvis du har historier eller opplevelser relatert til denne bilen bruk gjerne kommentarfeltet nedenfor og del det med oss. Evt. send på epost til lars.tungen@abaris.no
Kilder:
- Motoriserte militærkjøretøy i Norge Bind I - Forsvarsmuseet Oslo 2005
- http://www.achtungpanzer.com/steyr-1500-a-series.htm
- Johannes Tungen